Zdarzenia sercowo-naczyniowe i intensywność leczenia w przypadku czerwienicy

September 13th, 2018

Aktualne zalecenia dotyczące leczenia pacjentów z czerwienicą prawdziwą wymagają utrzymywania hematokrytu poniżej 45%, ale ta strategia terapeutyczna nie została przetestowana w randomizowanym badaniu klinicznym. Metody
Losowo przydzielono 365 osób dorosłych z niedoborem JAK2, czerwienicą krwi, które były leczone za pomocą flebotomii, hydroksymocznika lub obu, w celu uzyskania bardziej intensywnego leczenia (hematokryt docelowy, <45%) (grupa o niskim hematokrycie) lub mniej intensywnego leczenia (docelowy hematokryt, 45 do 50%) (grupa o wysokim hematokrycie). Pierwotnym złożonym punktem końcowym był czas do śmierci z przyczyn sercowo-naczyniowych lub poważnych zdarzeń zakrzepowych. Drugorzędowymi punktami końcowymi były zdarzenia sercowo-naczyniowe, hospitalizacje z przyczyn sercowo-naczyniowych, występowanie raka, progresja do mielofibrydy, mielodysplazja lub transformacja białaczki i krwotok. Przeprowadzono analizę zamiaru leczenia.
Wyniki
Po medianie obserwacji trwającej 31 miesięcy, pierwszorzędowy punkt końcowy odnotowano u 5 spośród 182 pacjentów z grupy o niskim hematokrycie (2,7%) i 18 z 183 pacjentów z grupy o wysokim hematokrycie (9,8%) (współczynnik ryzyka u grupa wysokiego hematokrytu, 3,91, przedział ufności 95% [CI], 1,45 do 10,53, P = 0,007). Pierwotny punkt końcowy oraz zakrzepica żył powierzchownych wystąpiły u 4,4% pacjentów z grupy o niskim hematokrycie, w porównaniu z 10,9% w grupie z wysokim hematokrytem (współczynnik ryzyka 2,69; 95% CI, 1,19 do 6,12; P = 0,02; ). Postęp w mielofibrozie, mielodysplazji lub transformacji białaczki oraz krwawienie obserwowano odpowiednio u 6, 2 i 2 pacjentów w grupie z niskim hematokrytem, w porównaniu z odpowiednio 2, i 5 pacjentami w grupie z wysokim hematokrytem . Nie było znaczącej różnicy między grupami w częstości występowania zdarzeń niepożądanych.
Wnioski
U pacjentów z czerwienicą prawdziwą osoby z hematokrytem o mniej niż 45% miały znacznie niższy odsetek zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych i zakrzepicy na dużą skalę niż osoby z hematokrytem wynoszącym od 45 do 50%. (Finansowane przez Włoską Agencję Leków i inne, numer ClinicalTrials.gov, NCT01645124 i numer EudraCT, 2007-006694-91.)
Wprowadzenie
Czerwienica prawdziwa jest rzadkim nowotworem hematologicznym charakteryzującym się klonalną proliferacją multipotencjalnych progenitorów szpiku kostnego, prowadzącą do nieprawidłowego wytwarzania komórek erytroidalnych i zwiększonej masy czerwonych krwinek.1-4 Nabyte mutacje w JAK2 (JAK2 V617F i eksonowe mutacje 12) znajdują się w prawie wszyscy pacjenci z czerwienicą prawdziwą. 5,6 Głównymi przyczynami śmierci i powikłań są zakrzepica, krwawienie i transformacja hematologiczna w jawną szpiczakowatość lub ostra białaczka.
Zalecenia dotyczące postępowania z czerwienicą prawdziwą są oparte na ryzyku zakrzepowym i ograniczonej liczbie randomizowanych badań klinicznych i badaniach obserwacyjnych, które opisują przebieg kliniczny choroby i pośrednio oceniają rolę różnych terapii.
[hasła pokrewne: stomatologia mikroskopowa łódź, priapizm łechtaczki, test na nietolerancję pokarmową z krwi ]

Powiązane tematy z artykułem: priapizm łechtaczki stomatologia mikroskopowa łódź test na nietolerancję pokarmową z krwi