Randomizowana próba kolchicyny z powodu ostrego zapalenia osierdzia

September 10th, 2018

Kolchicyna jest skuteczna w leczeniu nawracającego zapalenia osierdzia. Jednak brakuje jednoznacznych danych dotyczących stosowania kolchicyny podczas pierwszego ataku ostrego zapalenia osierdzia i zapobiegania nawracającym objawom. Metody
W wieloośrodkowym badaniu z podwójnie ślepą próbą kwalifikujący się dorośli z ostrym zapaleniem osierdzia zostali losowo przydzieleni do grupy otrzymującej kolchicynę (w dawce 0,5 mg dwa razy na dobę przez 3 miesiące w przypadku pacjentów o masie ciała> 70 kg lub 0,5 mg raz na dobę u pacjentów o masie ciała . 70 kg ) lub placebo oprócz konwencjonalnej terapii przeciwzapalnej z użyciem aspiryny lub ibuprofenu. Pierwszorzędowym wynikiem badania było nieustanne lub nawracające zapalenie osierdzia.
Wyniki
Łącznie zarejestrowano 240 pacjentów, a 120 losowo przydzielono do każdej z dwóch grup badanych. Pierwotny wynik wystąpił u 20 pacjentów (16,7%) w grupie otrzymującej kolchicynę iu 45 pacjentów (37,5%) w grupie placebo (względne zmniejszenie ryzyka w grupie otrzymującej kolchicynę, 0,56, przedział ufności 95%, 0,30 do 0,72, liczba potrzebna do leczenia 4; P <0,001). Kolchicyna zmniejszała wskaźnik utrzymywania się objawów po 72 godzinach (19,2% w porównaniu do 40,0%, P = 0,001), liczbie nawrotów na pacjenta (0,21 vs 0,52, P = 0,001) oraz odsetku hospitalizacji (5,0% w porównaniu z 14,2 %, P = 0,02). Kolchicyna poprawiła również odsetek remisji po tygodniu (85,0% wobec 58,3%, P <0,001). Ogólne działania niepożądane i częstość przerwania stosowania leku były podobne w obu grupach. Nie obserwowano poważnych działań niepożądanych.
Wnioski
U pacjentów z ostrym zapaleniem osierdzia, kolchicyna, po dodaniu do konwencjonalnej terapii przeciwzapalnej, znacząco zmniejszyła wskaźnik nieustannego lub nawracającego zapalenia osierdzia. (Finansowane przez byłe Azienda Sanitaria Locale 3 w Turynie [teraz Azienda Sanitaria Locale 2] i Acarpia, numer ICAP ClinicalTrials.gov, NCT00128453.)
Wprowadzenie
Kolchicynę stosuje się od stuleci w celu leczenia i zapobiegania atakom dna 1, a ostatnio zaleca się leczenie i zapobieganie zapaleniu seroczyn u pacjentów z rodzinną gorączką śródziemnomorską i nawracającym zapaleniem osierdzia.2.3 Wstępne dane z badań nierandomizowanych również wsparły stosowanie kolchicyny w leczeniu leczenie i profilaktyka ostrego zapalenia osierdzia.4 W jednoośrodkowym, otwartym, randomizowanym badaniu, zwanym badaniem kolchicyny w ostrym zapaleniu osierdzia (COPE), dodanie kolchicyny do konwencjonalnej terapii za pomocą aspiryny lub glukokortykoidów zmniejszyło połowę odsetka nawrotów po początkowy atak ostrego zapalenia osierdzia.5 Nasze badanie, nazwane Badaniem nad kolchicyną w ostrym zapaleniu osierdzia (ICAP), było randomizowanym, podwójnie ślepym, kontrolowanym placebo, wieloośrodkowym badaniem zaprojektowanym do oceny skuteczności i bezpieczeństwa kolchicyny w leczeniu pierwszego ataku. ostrego zapalenia osierdzia i zapobiegania nawrotom.6
Projekt badania
Uzasadnienie, projekt i metody badania zostały zgłoszone wcześniej.6 Proces został zaprojektowany przez pierwszego autora, a projekt został zatwierdzony przez komitet sterujący i komitet etyczny w każdym centrum uczestniczącym