Posts Tagged ‘rehabilitacja’

Zator powietrzny.

Zator powietrzny powstaje wtenczas, gdy igła zrani gałązkę żyły płucnej i wytworzy się połączenie między tą żyłą a równocześnie uszkodzonym pęcherzykiem płucnym. Powietrze dostaje się wtedy przez lewą połowę serca i tętnicę główną do tętnic mózgowych. Zator powietrzny może powstać także przy pęknięciu zrostu opłucnego, które się zdarza, jeżeli ciśnienie w jamie opłucnej podczas wytwarzania lub dopełniania odmy doprowadza się do wysokiego poziomu. W tych przypadkach powietrze razem z krwią może z naczyń w zroście dotrzeć do żył płucnych, a następnie przez lewą komorę i tętnicę główną do mózgu. Zator może powstać już po ukończeniu zabiegu, gdy chory przedtem leżący szybko usiądzie, gdyż w postawie pionowej ciśnienie w jamie opłucnej wzrasta, zależnie od wyższego ustawienia przepony. W naszym piśmiennictwie taki przypadek opisał Zdzisław Szczepański. Siedziba zatorów mózgowych zależy od położenia chorego podczas wytwarzania odmy. Pęcherzyki powietrza po opuszczeniu serca posuwają się z krwią wzdłuż najwyżej leżącej ściany tętnicy głównej i dlatego mogą łatwo dostać się do jednego z odgałęzień łuku tętnicy głównej. Dla zrozumienia rozwijającego się obrazu chorobowego przypomnę, że tętnica bezimienna wychodzi z łuku najpierw, przy czym jej ujście znajduje się ściśle między przednią a tylną jego ścianą, lewa wspólna tętnica szyjna odchodzi w odległości 10 mm od tętnicy bezimiennej, lecz bardziej od przedniej ściany łuku, a lewa tętnica podobojczykowa odchodzi w odległości 15 mm od lewej wspólnej tętnicy szyjnej, także bardziej od przedniej ściany łuku. Te stosunki topograficzne sprawiają, że gdy chory leży na lewym boku, powietrze wprowadzone do prawej jamy opłucnej, dostając się do krwi dociera do tętnicy bezimiennej a stąd do naczyń prawej półkuli mózgowej. Wskutek tego ogólne objawy nerwowe (porażenia, drgawki) dotyczą lewej połowy ciała. [hasła pokrewne: , rehabilitacja, protetyka, biustonosze do karmienia ]

Comments Off

Posts Tagged ‘rehabilitacja’

Zator powietrzny.

Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie płuca zdrowego (pleuritis exsudativa contralateralis). W rzadkich przypadkach w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną wysięk opłucnej powstaje po stronie zdrowego płuca. Powikłanie to zdarza się najczęściej w drugim lub trzecim miesiącu leczenia odmą. Jest ono częstsze w przypadkach odmy po prawej stronie. Wywód chorobowy nie jest jeszcze wyjaśniony. Jedni utrzymują, że odma opłucna nie odgrywa tutaj żadnej roli i sądzą, że powikłanie to stanowi objaw nowego usadowienia się istniejącego w ustroju zakażenia gruźliczego niezależnie od odmy, drudzy natomiast są tego zdania, że właśnie odma wyzwala odczyn ze strony opłucnej zdrowego płuca. Dotyczy to tych przypadków, w których w tym płucu są ogniska gruźlicze, co prawda bardzo nieznaczne, nie dające się wykryć nawet promieniami rentgenowskimi. Ogniska te mają ulegać aktywacji pod wpływem odmy wywołującej przesunięcie serca i śródpiersia, pociąganie zrostów itd. Odczyn zdrowego płuca może być bardzo łagodny w postaci tylko przekrwienia podopłucnych części płuca albo przybrzeżnego zapalenia płuca (corticopleuritis), może jednak być silniejszy i objawiać się wtedy w postaci wysiękowego zapalenia opłucnej. Wysięk bywa przeważnie surowiczo-włóknikowy, nieraz krwotoczny. Przewaga w nim limfocytów oraz zmiany opłucne, stwierdzone w nielicznych, co prawda przypadkach śmierci, dowodzą gruźliczego pochodzenia wysięku. Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie zdrowego płuca rozpoczyna się zwykle silnymi bólami kłującymi po tej stronie i gorączką, która może szybko dojść do 40oC, czasami jednak gorączki nie ma wcale albo są tylko stany podgorączkowe. Tym objawom towarzyszy duszność wzmagająca się w miarę zwiększania się wysięku. Ilość wysięku bywa rozmaita. Odpowiednio do tego stłumienie odgłosu opukowego może dochodzić do dolnego kąta łopatki, do połowy jej wysokości lub jeszcze wyżej. Przebieg bywa najczęściej łagodny: samorodne wessanie się wysięku następuje przeważnie w okresie 15-30 dni. Leczenie w przypadkach wysiękowego zapalenia opłucnej po stronie zdrowego płuca jest przede wszystkim zachowawcze. Usuwa się tylko wysięki wielkie. Jeżeli po wypuszczeniu wysięku wykrywa się ognisko gruźlicze w dotychczas zdrowym płucu, to stosuje się leczenie odmą opłucną także po stronie wysięku przy dalszym stosowaniu odmy po stronie płuca pierwszego z większymi zmianami. [podobne: , odżywka do rzęs, kurs sep, rehabilitacja ]

Comments Off

« Previous Entries