Posts Tagged ‘odżywka do rzęs’

Zapalenie wysiekowe oplucnej po stronie

Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie płuca zdrowego (pleuritis exsudativa contralateralis). W rzadkich przypad- kach w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną wysięk opłucnej pow- staje po stronie zdrowego płuca. Powikłanie to zdarza się najczęściej w drugim lub trzecim miesiącu leczenia odmą. Jest ono częstsze w przy- padkach odmy po prawej stronie. Wywód chorobowy nie jest jeszcze wyjaśniony. Jedni utrzymują, że odma opłucna nie odgrywa tutaj ża- dnej roli i sądzą, że powikłanie to stanowi objaw nowego usadowienia się istniejącego w ustroju zakażenia gruźliczego niezależnie od odmy, drudzy natomiast są tego zdania, że właśnie odma wyzwala odczyn ze strony opłucnej zdrowego płuca. Dotyczy to tych przypadków, w których w tym płucu są ogniska grużlicze, co prawda bardzo nieznaczne, nie dające się wykryć nawet promieniami rentgenowskimi. Ogniska te mają ulegać aktywacji pod wpływem odmy wywołującej przesunięcie serca i śródpiersia, pociąganie zrostów itd. Odczyn zdrowego płuca może być bardzo łagodny w postaci tylko przekrwienia podopłucnych części płuca albo przybrzeżnego zapalenia płuca (corticopleuritis), może jednak być silniejszy i objawiać się wtedy w postaci wysiękowego zapalenia opłu- cnej. Wysięk bywa przeważnie surowiczo-włóknikowy, nieraz krwo- toczny. Przewaga w nim limfocytów oraz zmiany opłucne, stwierdzone w nielicznych, co prawda” przypadkach śmierci, dowodzą gruźliczego po- chodzenia wysięku. Zapalenie wysiękowe opłucnej po stronie zdrowego płuca rozpoczyna się zwykle silnymi bólami kłującymi po tej stronie i gorączką, która może szybko dojść do 40oC, czasami jednak gorączki nie ma wcale albo są tylko stany podgorączkowe. Tym objawom towa- rzyszy duszność wzmagająca się w miarę zwiększania się wysięku. Ilość wysięku bywa rozmaita. Odpowiednio do tego stłumienie odgłosu opu- kowego może dochodzić do dolnego kąta łopatki, do połowy jej wyso- kości lub jeszcze wyżej: Przebieg bywa najczęściej łagodny: samorodne wessanie się wysięku następuje przeważnie w okresie 15-30 dni. Leczenie w przypadkach wysiękowego zapalenia opłucnej po stronie zdrowego płuca jest przede wszystkim zachowawcze. Usuwa się tylko wysięki wielkie. Jeżeli po wypuszczeniu wysięku wykrywa się ognisko gruźlicze w dotychczas zdrowym płucu, to stosuje się leczenie odmą opłucną także po stronie wysięku przy dalszym stosowaniu odmy po stronie płuca pierwszego z większymi zmianami. [podobne: , odżywka do rzęs, kurs sep, rehabilitacja ]

Comments Off