Odma.

February 17th, 2018

Okres zmniejszenia ucisku płuca powietrzem powinien trwać co najmniej pół roku. Jednak i w tych warunkach ostrożność nakazuje utrzymywać przez dłuższy czas chociażby niewielką odmę, a to dlatego, że po całkowitym usunięciu odmy pliszki opłucnej często zrastają się, wskutek czego już nie można wznowić odmy w razie zaostrzenia sprawy gruźliczej w płucach. Dopiero przekonawszy się o trwałości wyleczenia można pozwolić odmie zaniknąć. Po ukończeniu leczenia odmą części płuca, nie dotknięte sprawą gruźliczą, rozszerzają się prawie zupełnie i odzyskują swą sprawność, jeżeli leczenie nie było powikłane wysiękowym zapaleniem opłucnej albo powikłane zapaleniem bardzo nieznacznym i krótkotrwałym (Lindblom). Na odwrót wysięki opłucne, dołączające się w okresie leczenia, wiodą do znacznego zgrubienia opłucnej i do zmian śródmiąższowych w płucu szerzących się od opłucnej. W końcu może powstać zwłóknienie opłucnej – czasami z otorbionym wysiękiem opłucnym, który da się wykryć tylko nakłuciem. Nie powinno się go zaniechać, jeżeli do obrazu zwłóknienia opłucnej, dołącza się gorączka. Zwłóknienie opłucnej powstaje zwłaszcza często w przypadkach ropniaka opłucnego, wikłającego odmę leczniczą. W następstwie tych zmian płuco traci zdolność rozszerzania się. Jeżeli utratę zdolności do rozprężania się nie zrównoważy ściągnięcie się klatki piersiowej (retractio thoracis) ani przesunięcie sąsiednich narządów (serca, śródpiersia, narządów brzusznych), to każda próba przerwania dopełnień odmy pociąga za sobą powstanie puchliny opłucnej wskutek próżni (hydrothorax e vacuo). Takie zejście często nie wywołuje żadnych dolegliwości. Płyn w jamie opłucnej tego pochodzenia zostawia się bez leczenia. W innych przypadkach każdej próbie przerwania odmy towarzyszą przykre dolegliwości w postaci bólów w klatce piersiowej, duszności, bicia serca i nawet omdlewań. [hasła pokrewne: wdrożenia magento, olejek arganowy, wzorcowanie mierników ]