Okres zmniejszenia ucisku pluca powietrzem

Okres zmniejszenia ucisku płuca powietrzem powinien trwać co naj- mniej pół roku. Jednak i w tych warunkach ostrożność nakazuje utrzy- mywać przez dłuższy czas chociażby niewielką odmę, a to dlatego, że po całkowitym usunięciu odmy pliszki opłucnej często zrastają się, wsku- tek czego już nie można wznowić odmy w razie zaostrzenia sprawy gruźli- czej w płucach. Dopiero przekonawszy się o trwałości wyleczenia można pozwolić odmie zaniknąć. Po ukończeniu leczenia odmą części płuca, nie dotknięte sprawą gru- źliczą, rozszerzają się prawie zupełnie i odzyskują swą sprawność, jeżeli leczenie nie było powikłane wysiękowym zapaleniem opłucnej albo po- wikłane zapaleniem bardzo nieznacznym i krótkotrwałym (Lindblom). Na odwrót wysięki opłucne, dołączające się w okresie leczenia. wiodą do znacznego zgrubienia opłucnej i do, zmian śródmiąższowych w płucu sze- rzących się od opłucnej, W końcu może powstać zwłóknienie opłucnej – czasami z otorbionym wysiękiem opłucnym, który da się wykryć tylko nakłuciem. Nie powinno się go zaniechać, jeżeli do obrazu zwłóknienia opłucnej, dołącza się gorączka. Zwłóknienie opłucnej powstaje zwłasz- cza często w przypadkach ropniaka opłucnego, wikłającego odmę leczni- czą. W następstwie tych zmian płuco traci zdolność rozszerzania się. Je- żeli utratę zdolności do rozprężania się nie zrównoważy ściągnięcie się klatki piersiowej (retractio thoracis) ani przesunięcie sąsiednich narzą- dów (serca, śródpiersia, narządów brzusznych), to każda próba przerwa- nia dopełnień odmy pociąga za sobą powstanie puchliny opłucnej wskutek próżni (hydrothorax e vacuo). Takie zejście często nie wywołuje żadnych dolegliwości. Płyn w jamie opłucnej tego pochodzenia zostawia się bez leczenia. W innych przypadkach każdej próbie przerwania odmy towa- rzyszą przykre dolegliwości w postaci bólów w klatce piersiowej, dusz- ności, bicia serca i nawet omdlewań. [hasła pokrewne: , olejek arganowy do włosów, biustonosze do karmienia, foteliki dla dzieci ]