Zatory powietrzne.

September 16th, 2018

Odruch na narząd krążenia może wywołać nagłą śmierć przy próbnym nakłuciu w wysiękowym zapaleniu opłucnej u osób z przewlekłym zwyrodnieniem lub zapaleniem mięśnia sercowego. Nie można jednak tego tłumaczenia zastosować do tych postaci rzucawki opłucnej, które objawiają się przemijającą ślepotą, szybko przemijającym uczuciem ciężaru w jednej kończynie, lekkim przyćmieniem i innymi objawami, których powstanie łatwo się tłumaczy chwilowym zatorem powietrznym pewnych części mózgu. Rozpoznanie zatorów powietrznych opiera się na wystąpieniu nagłej, silnej duszności z sinicą i utratą przytomności podczas wytwarzania lub, dopełniania odmy opłucnej leczniczej (także po uszkodzeniu dużej żyły). Wczesnemu rozpoznaniu powstającego zatoru powietrznego dopomaga tzw. objaw językowy Liebermeistera poprzedzający inne objawy zatoru. Polega on na uczuciu drętwienia części lub całego języka z równoczesnym, -mniej więcej rozległym jego zblednięciem. Zależy on od dostawania się pęcherzyków powietrza do głębokiej tętnicy językowej (art. lingualis profunda) lub do jej rozgałęzień. Zatory powietrzne, przebiegające z ciężkimi objawami mózgowymi (utrata przytomności, wymioty, drgawki, porażenia lub niedowłady i in.) trzeba różnicować z zatorami naczyń mózgowych i czopami powietrznymi. Rozróżnić te sprawy można po tym, że objawy te w przypadkach zatorów powietrznych z ciężkimi objawami mózgowymi nieraz szybko znikają: chory odzyskuje przytomność, drgawki ustępują, niedowłady znikają lub stają się mniejsze itd. Natomiast w przypadkach zatkania naczyń mózgowych czopami niepowietrznymi objawy mózgowe utrzymują się uporczywie. Od omdlenia, zdarzającego się czasami podczas wytwarzania lub dopełniania odmy, różni się zator powietrzny tym, że: 1. dla omdlenia jest cechująca bladość twarzy i błon śluzowych; 2. utrata przytomności przy omdleniu nie jest zazwyczaj ani tak nagła, ani tak znaczna, jak w przypadkach zatoru; 3. omdlenie ustępuje szybko przy niskim ułożeniu głowy. Rokowanie w postaci klasycznej zatoru powietrznego jest niepewne, jeżeli objawy szybko nie ustępują; w postach poronnej – przeważnie pomyślne. [podobne: leczenie pijawkami cena, prądy traberta wskazania, badania wysokosciowe bez skierowania ]

Powiązane tematy z artykułem: badania wysokosciowe bez skierowania leczenie pijawkami cena prądy traberta wskazania