Wysięk opłucny.

June 16th, 2018

Niektórzy tłumaczą powstanie wysięku opłucnego w toku leczenia odmą płucną zakażeniem jamy opłucnej prątkami gruźlicy przy nadrywaniu się wiotkich zrostów szczytowych lub wnękowych, zawierających niewygojone gruzełki, albo przy przebiciu się do jamy opłucnej płucnego ogniska gruźliczego. Toteż zapalenie opłucnej zdarza się znacznie częściej w przypadkach odmy częściowej niż całkowitej. Inni, zwłaszcza Bard, sądzą, że najczęstszą przyczyną wysięku opłucnego w toku leczenia odmą opłucną bywa przetoka opłucno-płucna. Przetoki opłucno-płucne o przebiegu zupełnie bezobjawowym powstają w toku leczenia odmą opłucną bardzo często wskutek oderwania zrostu w miejscu przyczepu płucnego albo wskutek pęknięcia rozdętego pęcherzyka płucnego. Hieronim Reiterowski zastanawia się, czy chorzy, u których powstają w toku leczenia odmą wysięki opłucne, nie są obarczeni skazą wysiękowo-limfatyczną Czernyego cechującą się silniejszym oddziaływaniem ustroju na wszelkie bodźce. Według Michała Telatyckiego, najczęstszą przyczyną zapalenia opłucnej w toku leczenia odmą opłucną jest stałe drażnienie opłucnej przez napinanie przy nagłym ruchu oddechowym obu jej blaszek przez zrosty. Olgierd Sokołowski zwraca uwagę na rolę patogenetyczną znaczniejszych ciśnień w jamie opłucnej i przytacza na dowód zestawienie obejmujące 1.032 przypadki odmowe. Częstość wysięków opłucnych w przypadkach ujemnych jest dwukrotnie mniejsza niż przy ciśnieniach bliskich zera i 3,5-krotnie od częstości przy ciśnieniach dodatnich. Zależnie 0d wpływu wysokości ciśnienia w jamie opłucnej, przy którym stosuje się odmę, wysięki opłucne są w czasie tego leczenia rzadsze u dzieci niż u dorosłych, u dzieci bowiem trudniej otrzymać wysokie ciśnienie w jamie opłucnej, gdyż ich śródpiersie jest łatwo przesuwalne. Wysięki w toku leczenia odmą opłucną są również rzadsze w przypadkach odmy obustronnej, być może, właśnie dlatego, że stosuje się wtedy w ogóle niższe ciśnienie. Częstość powikłania odmy opłucnej leczniczej zapaleniem opłucnej podaje się różnie. Niektórzy twierdzą nawet, że wysięk opłucny towarzyszy każdej odmie leczniczej. [hasła pokrewne: architektura nieruchomości odpowiedzialność, olejek arganowy do włosów, magazyny do wynajęcia w ofercie kraków ]

Powiązane tematy z artykułem: architektura nieruchomości odpowiedzialność magazyny do wynajęcia w ofercie kraków olejek arganowy do włosów