Niektórzy tlumacza powstanie wysieku oplucnego

Niektórzy tłumaczą powstanie wysięku opłucnego w toku leczenia odmą płucną zakażeniem jamy opłucnej prątkami gruźlicy przy nad- rywaniu się wiotkich zrostów szczytowych lub wnękowych, zawierają- cych niewygojone gruzełki, albo przy przebiciu się do jamy opłucnej płuc- nego ogniska gruźliczego. Toteż zapalenie opłucnej zdarza się znacznie częściej w przypadkach odmy częściowej niż całkowitej. Inni, zwłaszcza Bard, sądzą, że naj częstszą przyczyną wysięku opłucnego w toku lecze- nia odmą opłucną bywa przetoka opłucno-płucna. Przetoki opłucno-płucne o przebiegu zupełnie bezobjawowym powstają w toku leczenia odmą opłucną bardzo często wskutek oderwania zrostu w miej- scu przyczepu płucnego albo wskutek pęknięcia rozdętego pęcherzyka płucnego. Hieronim Reiterowski zastanawia się, czy chorzy, u których powstają w toku leczenia odmą wysięki opłucne, nie są obarczeni skazą wysiękowo-limfatyczną Czernyego cechującą się silniej- szym oddziaływaniem ustroju na wszelkie bodźce. Według Michała Tela- tyckiego, naj częstszą przyczyną zapalenia opłucnej w toku leczenia o-dmą opłucną jest stałe drażnienie opłucnej przez napinanie przy nagłym ru- chu oddechowym obu jej blaszek przez zrosty. Olgierd Sokołowski zwraca uwagę na rolę patogenetyczną znaczniejszych ciśnień w jamie opłucnej i przytacza na dowód zestawienie obejmujące 1.032 przypadki odmowe. Częstość wysięków opłucnych w przypadkach ujemnych jest dwukrotnie mniejsza niż przy ciśnieniach bliskich zera i 3,5-krotnie od częstości przy ciśnieniach dodatnich. Zależnie 00 wpływu wysokości ciś- nienia w jamie opłucnej, przy którym stosuje się odmę, wysięki opłucne są w czasie tego leczenia rzadsze u dzieci niż u dorosłych, u dzieci bo- . wiem trudniej otrzymać wysokie ciśnienie w jamie opłucnej, gdyż ich śródpiersie jest łatwo przesuwalne. Wysięki w toku Ieczenia odmą opłucną są również rzadsze w przypadkach odmy obustronnej, być może, właśnie dlatego, że stosuje się wtedy w ogóle niższe ciśnienie. Częstość powikłania odmy opłucnej leczniczej zapaleniem opłucnej po- daje się różnie. Niektórzy twierdzą nawet, że wysięk opłucny towarzyszy każdej odmie leczniczej. [hasła pokrewne: , odzież bhp, odzież termoaktywna, krem neutrogena ]